woensdag 18 september 2013

Cirkels - haakpatroon (3)



Vorige week heb ik laten zien hoe ik de cirkels haak. Vandaag laat ik zien hoe ik de cirkels meteen aan elkaar haak.














Op het getekende patroon laat ik zien aan welke 2 vasten een cirkel wordt vastgehaakt.














De cirkel van het voorbeeld komt aan de zijkant. Langs de zijkant wil ik geen draden afhechten. Dat vind ik niet mooi als er geen rand langs de shawl komt. Om die reden haak ik 12 vasten, voordat ik met het aan elkaar haken begin.











Op deze foto zijn de vasten te zien, waar ik deze cirkel aan vast ga haken.















Steek de haaknaald van boven naar beneden door het buitenste lusje van het "v-tje" van de 1e vaste.















Steek de haaknaald tussen de 2 stokjes door, waar de vaste gemaakt gaat worden. Maak 1 omslag en haak de omslag naar de voorkant van het werk.








Er staan 3 lussen op de haaknaald. De meest rechtse is van deze cirkel, de middelste van het v-tje van de vaste van de bovenste cirkel en de linker lus is van de omslag die net naar boven is gehaald. Maak opnieuw 1 omslag en trek deze door alle 3 de lussen.


De volgende vaste wordt samen met het lusje van de vaste ernaast gehaakt. Haak 2 "gewone" vasten (die nergens aan vast worden gehaakt). En haak de cirkel met de aangegeven lusjes vast met de volgende 2 vasten. Haak de cirkel verder af.











Hecht de draden af.

















Afgelopen zomer heb ik meer dan 200 cirkels gehaakt en heb er nu 180 aan elkaar gezet. Volgend jaar in de zomer ga ik vast weer verder met dit project.

Informatie cirkels - haakpatroon:
Cirkel 1e toer
Cirkel 2e toer







Volgende week laat ik mijn 4kanten zien.

11 opmerkingen:

  1. Hu! Wat leuk, Wieke! Naar aanleiding van je post van vorige week ben ik ook aan de cirkeltjes gegaan. En hoe! Alsof we nog niet genoeg te doen hadden... :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wieke,

    Ik vind het een geweldig patroon. Ik heb gisteren een opdracht gekregen voor een plaid.
    Nu zou ik dit graag uit willen proberen, maar hoe groot is je werk na 200 cirkels?
    Voordat ik me een giga project op mijn hals haal?

    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chris,
      Durf je bijna niet te antwoorden, want het is echt ienemienie hoor en 180 af klinkt veel, maar in cm's is het nog nix.
      Daar komt 'ie:
      180 cirkels = 52 cm lang en 21 cn breed
      1 cirkel is net geen 2,5 cm (doorsnee
      Als ik dan verder fantaseer over een shawl van 180 x 40 cm, heb ik nog 1.008 cirkels te gaan...
      Je kunt natuurlijk ook heel dik garen nemen of met dubbele draad werken of ze ruimer aan elkaar zetten. Succes en ik ben benieuwd!
      Groet, Wieke

      Verwijderen
    2. Oeps 3000 dan voor een plaid. Tjaah ga ik eens heel hard over nadenken, en een proeflapje haken.
      Ik laat het je zeker weten....

      Verwijderen
  3. Mooi hoor, je cirkels.
    Wel een werk om ze aan elkaar te zetten, maar je beschrijving is heel duidelijk!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uit dit verhaal begrijp ik, dat je ze aan elkaar zet, als je met de 2-de cirkel bezig bent.
    Nu heb ik na de vorige uitleg, heel enthousiast rondjes zitten haken, met de 2-de toer eraan.
    Dan zal ik er nu maar een 3-de toer aanmaken en in die toer alles aan elkaar haken !?!?!?
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke,
      Je kan ze nog steeds heel makkelijk aan elkaar haken. Wanneer je een nieuwe cirkel haakt, kun je aan 3 kanten een cirkel (die je al gemaakt hebt) vasthakeneen. Wanneer je daar weer een nieuwe cirkel tussenhaakt, kun je aan de andere kant er weer 1 vast haken en zo kun je al je reeds gemaakte cirkels aan elkaar haken. Maar een 3e toer kan natuurlijk ook.
      Veel succes!
      Wieke

      Verwijderen
    2. Ja, zoiets zal het wel gaan worden. Bedankt. Mieke

      Verwijderen
  5. Wat een superleuk project om resten wol te verwerken! Ik ben bezig met een heel kleurige deken voor m'n zusje en heb nogal wat restjes over, die te klein zijn om voor de deken te gebruiken. Cirkels moeten er vast van gemaakt kunnen worden. Alleen dat afhechten van die draden daarna ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die draden is ook niet mijn favoriete werk! Maar ik hou mezelf dan voor dat het nog mooier wordt. Soms haak ik de cirkels en hecht meteen na elke cirkel de draden af en een volgende keer wacht ik tot er 20 aan elkaar zitten. Soms is het handig om een klusje te hebben, waar je niet bij hoeft na te denken en je niet alles weer uit hoeft te halen, omdat je even niet hebt opgelet...
      Groet, Wieke

      Verwijderen