woensdag 23 januari 2013

Bloemen - haakpatroon (1)



Vandaag laat ik zien hoe ik mijn bloemen haak.

Voor elke bloem gebruik je 3 kleuren; A, B en C.













1e toer:
Wikkel met kleur A de draad 2 keer om je linker wijsvinger - "magic loop".













Haak de draad door de cirkel.















Haak 3 lossen. Dit is je 1e stokje. Haak nog een losse (in deze toer haak je tussen alle stokjes een losse).











Haak een stokje. Dit doe je als volgt: maak een omslag.












Steek je haaknaald door de "magic loop" en maak opnieuw een omslag en haak deze omslag door de "magic loop".













Maak een omslag en haak deze door de eerste 2 lussen op je haaknaald.














Maak opnieuw een omslag en haak deze door de laatste 2 lussen op je haaknaald.



Je 2e stokje is gemaakt. Tot nu toe heb je in deze toer 1 stokje (de eerste 3 lossen), 1 losse en 1 stokje gehaakt.













Haak vervolgens 1 losse en 1 stokje, waarbij je het stokje in de "magische loop" maakt. Haak tot je 12 stokjes telt (inclusief het 1e stokje, gevormd uit de 1e  lossen die je gehaakt hebt). Je haakt nu nog 1 losse.











Het sluiten van het rondje werkt als volgt:
Trek aan de begindraad; 1 draad van het rondje zal korter worden (in dit geval de rechter draad op de foto)Neem deze draad en trek daarmee de linker draad (op de foto) van het rondje naar binnen. 










Je ziet nu naast de begindraad nog 1 lange lus uit het rondje steken. 













Trek met behulp van de begindraad, de lange lus van het rondje naar binnen.













Leidt de begindraad naar boven. Bij het onderste "dakje" haal je de draad van achter naar voren en bij het bovenste "dakje" breng je de draad weer naar achteren.












Eindig deze 1e toer, door het rondje te sluiten, met een halve vaste in de 3e losse van het begin van deze 1e toer.














Werk de einddraad af; trek de lus op de haaknaald groter. Knip de lus door en trek je werkdraad met je bolletje garen weg. De einddraad blijft over.












Breng de einddraad naar de achterkant van het werk.













Draai je werk om en leg een platte knoop in beide afwerkdraden; de einddraad en begindraad van kleur A.













2e toer

Neem een nieuwe kleur, kleur B voor deze toer. Maak met deze nieuwe kleur B een opzetlus.












Maak een omslag, steek je haaknaald tussen 2 stokjes van de 1toer door (onder de losse en onder één van de afwerkdraden, van de 1e toer, door) en maak opnieuw een omslag.












Haak de omslag tussen de 2 stokjes, van de 1e toer, door naar voren.














Maak een omslag en haak deze door de eerste 2 lussen op je haaknaald.


Maak een omslag en haak deze door de laatste 2 lussen op je haaknaald.











Je eerste stokje van de 2toer is gemaakt.













Haak nog een 2e stokje op dezelfde plaats, tussen de 2 stokjes van de vorige toer. Haak 1 losse en tussen de volgende 2 stokjes, van de vorige toer, weer 2 stokjes. Herhaal dit, 1 losse en 2 stokjes,  tot het einde van de toer. Neem daarbij de afwerkdraden van de 1toer mee.










Hier zie je hoe je de afwerkdraden van de 1e toer, tijdens het haken van de 2e toer, meteen meehaakt. (Foto: achterkant bloem)













Eindig met een losse en sluit de 2e toer met een halve vaste in het 1e stokje van deze toer.














Werk de einddraad af; trek de lus op de haaknaald groter. Knip de lus door en trek je werkdraad met je bolletje garen weg. De einddraad blijft over.












Breng de draad naar de achterkant van het werk.















Je 2e toer is gehaakt en de bloem ziet er zo uit.















Draai je werk om en leg een platte knoop in beide afwerkdraden van de 2e toer; de einddraad en begindraad van kleur B.


De draden van de 1e toer kun je nu afknippen (foto: achterkant van de bloem).














3e toer

Neem een nieuwe kleur, kleur C voor deze toer. Maak met deze nieuwe kleur C een opzetlusDe steken die je nu gaat haken, haak je tussen de groepjes van 2 stokjes (van de 2e toer) in, onder de losse door.
In elke "tussenruimte" worden 2 vasten, een picootje, 1 halve vaste en 2 vasten gehaakt. Dat doe je als volgt:






Steek je haaknaald tussen de groepjes van 2 stokjes door (onder de losse en onder één van de afwerkdraden van de 2e toer door) . Maak een omslag en haak deze omslag naar voren.












Maak een omslag en haak deze door de 2 lussen op je haaknaald.














Je 1vaste van de 3e toer is gehaakt.















Haak vervolgens nog 1 vaste, op dezelfde plaats, tussen 2 groepjes van 2 stokjes van de 2e toer in. Haak vervolgens 3 lossen. De 3 lossen vormen een picotje door in de laatst gehaakte vaste van deze toer...







...een halve vaste te haken. Steek je haaknaald daarvoor in de bovenkant van vaste; in het v-tje en dan tussen de "pootjes" van de steek door. Vandaar dat je 3 lussen op de haaknaald ziet staan. Maak een omslag en trek deze door de 3 lussen.











Je picotje is gehaakt.
















Haak nog 2 vasten op dezelfde plaats.














Haak zo tussen elk groepje van 2 stokjes:
2 vasten, 3 lossen, 1 halve vaste in de 2e vaste en 2 vasten.









Foto: achterkant bloem. Neem tijdens het haken van de 3e toer weer de beide draden van de 2e toer mee.




Je eindigt de 3e toer met het haken van een halve vaste in de 1e vaste van deze toer.
















Werk de einddraad af; trek de lus op de haaknaald groter. Knip de lus door en trek je werkdraad met je bolletje garen weg. De einddraad blijft over.













Breng de draad naar de achterkant van het werk.















Draai je werk om en leg een platte knoop in de 2 draden van de 3e toer. Op de foto zie je goed hoe ik de draden van de 2e toer meegenomen heb tijdens het haken van de 3toer. Deze draden kun je nu weer afknippen.











Hecht de draden van de 3e toer af (foto: achterkant van de bloem).
















Voorkant van de bloem.


















Het getekende patroon.


Volgende week laat ik zien hoe je de bloemen meteen aan elkaar kunt haken.

20 opmerkingen:

  1. Wat een mooie bloem en wat een mooie en uitgebreide uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wouw , Wieke, dit is echt heel duidelijk uitgelegd. Prachtig resultaat.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. over uitleg gesproken ☺, klasse voor deze prachtige bloemen
    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ontzettende goeie uitleg, zal ik dan toch.....nee, eerst quilts afmaken.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige bloemen,bedankt voor je duidelijke uitleg.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prima uitleg, en wat zijn ze mooi.
    groetjes Fien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele mooie tutorial! prachtig!Bedankt voor het delen! Super goed iniatief! liefs groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie bloemen! En ik ben heel erg blij met de duidelijke uitleg!
    Ik zou wel direct willen beginnen!
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je dat mooi uitgelegd en zo duidelijk met al die foto's. Hier kan toch echt niks mis meer mee gaan lijkt mij. TOP!!!

    lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie bloem, ik denk er zelfs over om deze voor de zomerdeken van mijn dochter te gaan gebruiken. Ik kijk uit naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je daar een werk aan gehad! Het is helemaal super. Dit kan iedereen begrijpen! En wat zijn ze verslavend he, die rondjes... had er eentje op m'n eigen houtje geprobeerd na het zien van het nieuwste boek van Arne en Carlos.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lijkt op de bloemen van de plaid van het nieuwste boek van de kerstballenmannen. Kan ik alvast gaan oefenen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Wieke,
    How nice that You publish this how-to croch, and give such detailed instructions! Hope You have a nice month - waiting for spring, like me?

    Hugs
    Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Wieke, nog een reactie van mij. Doordat ik vooral de eerste foto's van je uitleg goed had bekeken, kon ik nu vanavond ineens haken met de magische ring! Eindelijk is het me duidelijk! Bedankt!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super duidelijk Wieke, echt heel goed! Heb er net eentje zitten haken, maar hier gaan er meer van volgen hoor! Dankjewel voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik was op zoek naar verschillende bloempjes om te haken. Deze is supermooi. Ze zal nog wel eens opdagen in een van mijn creaties. Bedankt voor de uitleg.
    groetjes
    Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi wieke,
    Dankjewel voor een mooie makkelijke uitleg van deze mooie bloemen. Ik zal binnenkort wat bloemetjes op mijn blog neerzetten. Met verwijzing naar jou blog. Nogmaals dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wieke, geweldig die duidelijke uitleg. Het is voor mij "100" jaar geleden dat ik haakte en toen waren er alleen van die tuttige haakpatronen dat ik er niet zo gauw meer aan dacht om te gaan haken. Maar toen mijn dochter mij vroeg, mam leer mij nou eens haken, ik heb zo'n leuk patroon, ben ik eens gaan rond snuffelen. Goh, wat is er veel leuks te beleven tegenwoordig in de haakwereld. En toen stuitte ik op dit patroon. Ideaal! Ook voor dochterlief. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen